تبلیغات
کشکول سید ،علامرودشت - بررسی تطبیقی آیات تبلیغ و اکمال از دیدگاه فریقین 2

اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

بررسی تطبیقی آیات تبلیغ و اکمال از دیدگاه فریقین 2

نویسنده :سید
تاریخ:پنجشنبه 9 آبان 1392-07:06 ب.ظ

شأن نزول آیات تبلیغ و اکمال

بر اساس روایات صحیح، متواتر و معتمد، این آیات در آخر عمر مبارک حضرت6 در روز هجده ذی الحجه سال دهم هجری در محلی به نام غدیر خم نازل گردید. روایات واقعه را چنین بیان می کند:

رسول خدا 6 در دهمین سال هجرت به همراه مسلمانان قصد زیارت خانه خدا فرمود. گروهی عظیم پیامبر را در این حج همراهی کردند و این تنها حجی بعد از هجرت بود که قبل و بعد از آن این عمل توسط حضرت وقوع نیافته بود. لذا این حج را حجة الوادع، حجة الاسلام، حجة البلاغ، حجة الکمال و حجة الاتمام هم می گویند.

پیامبر گرامی6 با دو جامه ساده روز دوشنبه 24 یا 25 ذی القعده به قصد حج، پیاده به اتفاق همه اهل بیت خود، مهاجرین و انصار از مدینه خارج شد و بعد از سفر چند روزه، روز سه شنبه داخل مکه شد. پس از انجام مناسک حج، پیامبر(ص) آهنگ بازگشت به مدینه فرمود. چون به غدیر خم رسیدند، جبرئیل فرود آمد و وحی آورد: ای فرستاده خداوند، برسان و به امت ابلاغ فرما آنچه را که از طرف پروردگار بر تو فرو فرستاده شده است. غدیر خم جایی است که راههای متعدد از آنجا جدا می شود. روز هجده ذی الحجه پیامبر(ص) و همراهانش که بیشتر از 24 هزار نفر بودند، وارد این منزل شدند.

امین وحی الهی آیه مذکور را آورد و از طرف خداوند آن حضرت را امر کرد که علی(ع) را به ولایت و امامت معرفی و منصوب فرماید و آنچه را درباره پیروی از او و طاعت امر او از جانب خدا بر خلق واجب آمده به آنها ابلاغ فرماید.

وقتی به آن منزل رسیدند، وقت ظهر حرارت هوا شدت یافت، به طوری که مردم قسمتی از ردای خود را بر سر و قسمتی را زیر پا افکندند و برای آسایش پیامبر(ص) چادری تهیه شد. بعد از آنکه نماز ظهر با جماعت ادا شد، پیامبر(ص) بر محل مرتفعی که از جهاز شتران ترتیب داده بودند، قرار گرفت و همه را متوجه خود ساخت و بعد از حمد و ستایش پروردگار فرمود: عمر من سپری شده و نزدیک است دعوت خداوند را اجابت کنم. من و شما بر حسب آنچه به عهده داریم مسئول هستیم. پس نظر شما چیست؟ مردم گفتند: ما گواهی می دهیم که تو ابلاغ فرمودی و از پند ما و کوشش در وظیفه دریغ ننمودی . خدای تو به تو پاداش نیکو عطا فرماید.

پس از اقرار گرفتن در مورد دوزخ و بهشت و مرگ و قیامت فرمود : من در میان شما دو چیز گرانبها و ارجمند می گذارم. پس مواظب باشید که در مورد آنان چگونه رفتار می کنید. پرسیدند: آن دو چیز گرانبها و ارجمند چیست؟ فرمود: کتاب خدا و عترت و اهل بیت من(ع) و این هر دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض بر من وارد شوند . سپس فرمود: کیست که بر اهل ایمان از خود آنها سزاوارتر است ؟ همه گفتند: خدا و رسولش. پس دست علی(ع) را گرفت و بلند نمود و فرمود : ...هر کس من مولای اویم علی(ع) مولای او خواهد بود . و این سخن را سه بار تکرار فرمود و دعا کرد: بار خدایا! دوست بدار آنکه را که او را دوست بدارد و دشمن دار آنکه او را دشمن دارد... . در این موقع آیه اکمال نازل شد: « الیوم اکملت لکم دینکم...». پس پیامبر(ص) فرمود: الله اکبر بر اکمال دین، اتمام نعمت و خشنودی خدا به رسالت من و ولایت علی(ع) بعد از من .

در این هنگام همه گروه گروه آمدند و به حضرت علی (ع) تبریک و تهنیت گفتند. پیش از دیگران ابوبکر و عمربن خطاب بودند که گفتند: «بخ بخ لک یابن ابی طالب اصبحت مولای و مولی کل مؤمن.» حسان بن ثابت نیز برخاست و به اذن پیامبر(ص) درباره ولایت شعر سرود. این روایت به تفصیل و اجمال در کتب مختلفی نقل شده است .

این حدیث از طرق مختلف آمده که سند یکی را بررسی می کنیم.

1. ابوسعیدخدری: همه به ثقه و جلیل القدر بودن او اعتقاد دارند و او از ثقات است.

2. ابوالحسن احمد الواحدی نیشابوری: به قول ابن خلکان او در زمان خودش استاد نحو و تفسیر بود و مردم بر حسن او اجماع دارند.

3. حاکم حسکانی: ذهبی درباره او گفته است: «شیخ متقن ذوعنایة تامة بعلم الحدیث.»

4. ابن مردویه اصفهانی: او حافظ، ثبت و علامه است و در علم رجال شأن و منزلت خاصی دارد.

5. ثعلبی: او هم که این حدیث را در تفسیرش آورده، ثقه و صحیح النقل خوانده شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری

از این روایات به دست می آید، شأن نزول و مصداق آیات مورد بحث خلافت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) بوده است.

1. آیه تبلیغ یک امر مهم را می رساند و آن طبق احادیث ولایت امیر(ع) است.

2. حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» از ولایت علی(ع) خبر می دهد و معانی دیگر با عقل و نقل و شأن نزول آیه سازگاری ندارد .

3. مقدمه فراهم ساختن و تا چند روز نرساندن این امر دلالت می کند که در ابلاغ این امر مهم خطر وجود داشته و آن امر جز ولایت چیز دیگر نمی تواند باشد.

4. مقدمه خطبه (الست اول بکم...) و دعا بعد از حدیث (اللهم وال...) هم ولایت را می رساند.

5. آیه اکمال می فهماند این امر خاص چیزی بوده که تمام فرائض متکی به آن است.

6. فرمایش پیامبر یعنی «الله اکبر علی اکمال الدین» هم ولایت مطلقه حضرت علی(ع) را می رساند.

علاوه بر روایات مذکور در منابع شیعی و اهل سنت روایات بسیاری وارد شده (علامه بحرانی از طرق عامه 89 و از خاصه 43 روایت نقل کرده است) که شأن نزول و مصداق این آیات را بیان می دارد و این روایات را می توان در کتب متعدد و مختلف اهل سنت و شیعه یافت.

علاوه بر این، روایاتی داریم که روایات تسلیم، روایات تهنیت و روایات تتویج نام دارد و در کتب حدیثی وارد شده و امارت و خلافت و ولایت حضرت علی(ع) را می رساند. در اینجا از هر کدام یک نمونه ذکر می گردد.

1. روایت تسلیم: «عن بریدة قال: امرنا رسول الله(ص) ان نسلم علی علیٍ بیننا بامیرالمومنین وکذا فسروا کل ما فی القرآن « یا ایها الذین امنوا» ان علیا امیرها.»

2. روایت تهنیت: «...طقی علیا عمربن الخطاب بعد ذلک فقال: هنیا لک یابن ابی طالب اصبحت وامسیت مولای ومولی کل مؤمن ومؤمنة.»

3. روایت تتویج: «ان رسول الله(ص) دعا علیا یوم غدیر خم، فعممه وارخی عذبة (طرف الشیء) العمامة من خلفه.»

همه این روایات شاهد بر این است که رسول خدا(ص) برای جانشینی خود علی(ع) را به حکم خدا منصوب کرده بود و در هر جایی که زمینه ای فراهم می شد، حضرت علی(ع) را به عنوان امیرالمومنین معرفی می فرمود تا بعد از ایشان هیچ کس بهانه نیاورد که علی(ع) مولای مؤمنین است و مولا به معنای ناصر و دوست و... است. این روایاتهم درصدد بیان آن است که صحابه به دستور حضرت رسول خدا(ص) بر حضرت علی(ع) به اسم امیرالمؤمنین سلام کنند و تهنیت و تبریک بگویند.

علاوه بر آن، عمامه گذاری و تاج گذاری که در تمام جهان مطرح است، بر مراسم جانشینی و خلافت و ولیعهدی دلالت می کند. اگر مولا را به معنای ناصر و محب بگیریم، پس این روایات چه می شود و این همه تدارکات و زحمات و... برای چه بود؟ آیا این جز ولایت و خلافت علی(ع) معنای دیگری دارد؟





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
محسن
یکشنبه 12 آبان 1392 09:07 ق.ظ
ابو سعید از اهل سنت است؟
در کدام کتابش؟
پاسخ سید : جناب ابو سعید از صحابی جلیل القدر پیامبر میباشند که شیعه و سنی او را ثقه میدانند و راوی حدیث است
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo